• 23 Haziran 2025 Pazartesi
  • Rize AÇIK
  • 00:00
    23 Haziran 2025 İmsak: Güneş: Öğle: İkindi: Akşam: Yatsı:

Rize de sel ve nedenleri ?

—Ziraat Mühendisleri odasi Ba?kani Muhammet Pertek Rize de ya?anan sel felaketinin 3 nedeni oldu?unu söyledi.

Rize de sel ve nedenleri ?

R?ZE: Ziraat Mühendisleri odasi tarafindan Gazeteciler ve muhabirler derne?inde düzenlenen basin toplantisinda sel felaketinin nedenleri açiklandi.

           Rize Ziraat Mühendisleri odasi ba?kani Muhammet Pertek yapti?i açiklamada “Bu ülkenin mühendislerinin, mimarlarinin ve ?ehir plancilarinin tüm uyarilarina ra?men meteorolojik risk ve tehlikelere kar?i gerekli bilimsel uygulamalari dikkate almadan yapila?maya izin verenler ve göz yumanlar kar?isinda haklili?imiz bir kez daha ortaya çikmi?tir” dedi.

             Pertek “ZMO olarak her zaman söyledi?imiz gibi bir daha belirtiyoruz ki; Rize’mizde her ?iddetli ya?i? sonucunda meydana gelen ve can ve mal kayiplarina neden olan sel olaylarinin ba?lica üç sebebi bulunmaktadir. Bunlar; ?ehir merkezinden geçen derelerin üzerlerinin kapatilmasi, Do?u Karadeniz Otoyolunun in?aati sirasinda yapilan hatalar ve dere yataklarinda yapila?maya izin verilmesidir” dedi.

            Pertek “Rize Kent Merkezinden geçen birçok derenin üzerinin kapatilarak dere yataklarinin yüksek yo?unluklu yapi alanlari olarak kullanilmasi ülkemizin en çok ya?i? alan ili olmamiz nedeniyle akilci bir uygulama de?ildir. Ayni uygulamalar devam ettirilmesi her ?iddetli ya?i? sonucunda benzer olaylarin ya?anmasini do?uracak ve hatta daha çok can ve mal kaybinin meydana gelmesine neden olacaktir. Bu nedenle dere ve çay yataklari kesinlikle yerle?ime kapatilmali ve bu alanlarda imar izni verilmemelidir. Ya?i?li dönemlerde yüzey sularinin drenajini sa?layan kuru dere yataklari ba?ta olmak üzere, tüm dere yataklarinin sel ta?kin seviyeleri belirlenmelidir. Yerle?im yerleri içinde kalan tüm derelerin do?al drenaja izin verecek ?ekilde üstü açilmali ve modern ?ehircilik anlayi?ina uygun olarak  altyapisi ve üst yapisi ( menfez, köprü gibi) yeniden gözden geçirilerek buralarda yeni ya?am alanlari in?a edilmelidir” dedi.

            ZMO Ba?kani “2010 Yilinda Gündo?du Beldesi’nde meydana gelen sel felaketinde oldu?u gibi 25 Eylül 2011 tarihindeki sel felaketi de göstermi?tir ki yapimi yeni tamamlanan Do?u Karadeniz Otoyolunun in?aati sirasinda yapilan hatalar bu tip olaylarda meydana gelen can ve mal kayiplarini arttirmaktadir. Çünkü Samsun’dan ba?layip Sarp sinir kapisina kadar 6 il, 63 ilçe, 9 liman, 2 havaalani ve birçok yerle?im biriminden geçen ve yakla?ik 550 km uzunlu?undaki bu yol ekonomiye, ula?ima, turizme ve bölgenin geli?mesine önemli katki sa?lamasina ra?men maalesef iklim ?artlarina ve bölgenin jeolojik yapisina uygun olarak in?a edilememi?tir. Yolun ?ehir merkezlerinden yer yer 70–100 cm daha yüksekte in?a edilmesi ve yerle?im merkezlerinden geçen derelerin denize ula?masini sa?layan menfezlerin gere?inden daha dar ve alçak yapilmasi nedeniyle a?iri ya?i?lar sonucu olu?an sel sularinin önünde bir bent gibi durarak kolayca denize ula?masini engellemektedir. Bundan sonra benzer olaylarda ayni acilarin tekrar ya?anmamasi için en azindan derelerin denize ula?masini sa?layan Do?u Karadeniz Otoyolu üzerindeki menfezler ihtiyaca cevap verecek ?ekilde islah edilmelidir” dedi.

            Pertek “Dere yataklarinin doldurarak yapila?maya açilmasi, yanli? islah çali?malarinin yapilmasi, bölgesel bitki dokusunu bozan ve tahrip eden uygulamalara izin verilmesi ve ya göz yumulmasi da mal ve can kayiplarini arttiran unsurlar olarak de?erlendirilmektedir” dedi.

 

 

Bu habere ifade bırak!

  • 0
    KIZGIN
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    BEĞENMEDİM
  • 0
    BEĞENDİM
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    SEVDİM
  • 0
    HAHAHA
  • 0
    ALKIŞ
YORUM EKLE